czwartek, 17 lutego 2011

Szwedzkie Havreflarn, czyli chrupiące ciasteczka owsiane


Już drugi raz przygotowuję te ciasteczka. Przepis jest oryginalny, bo prosto ze Szwecji.
Tam to bardzo popularny słodki przysmak. Idealny na FIKĘ, czyli przerwę w pracy, by napić się kawy i pojeść ciasteczek. Havreflarn można kupić w kawiarniach, sklepach (u nas w Polsce dostępne są w IKEA), ale nie ma jak robione w domowej kuchni.



Havreflarn można dowolnie modyfikować. Ja zrobiłam tylko podstawową wersję. Ale na jej bazie może powstać naprawdę wiele słodkich wariacji, np. poprzez dodanie kawałków czekolady, bądź umieszczenie między dwa ciasteczka masy cytrynowej. Wszystko zależy od naszej wyobraźni. Mi jednak tak bardzo posmakowały te najzwyklejsze, że urozmaicanie ich odłożyłam na "później". 
Większość składników mamy zapewne w kuchennych szafkach. Często wystarczy dokupić płatki owsiane i syrop klonowy. Szwedzi tego problemu nie mają. U nich syrop klonowy jest zawsze pod ręką. Masę na ciasteczka wyrabia się bardzo łatwo i co najważniejsze - bardzo szybko. Dobrze połączone składniki stworzą lepką konsystencję. By bez problemu formować ciasteczka, wystarczy przygotować sobie miseczkę z zimną wodą i co jakiś czas moczyć w niej dłonie. Wtedy masa nie będzie się kleiła do rąk, a ciasteczka uzyskają pożądany kształt. 
Za podesłanie przepisu dziękuję Isie. Dzięki Niej poznałam doskonały przepis na danie "w 5 minut".


Havreflarn
składniki na około 4 blachy ciasteczek

175 g masła
200 g mąki pszennej
200 g cukru
200 g płatków owsianych
3 łyżki mleka
3 łyżki syropu klonowego

Masło roztopić w rondelku.
Mąkę przesiać przez sito i połączyć z cukrem i płatkami owsianymi. Następnie połączyć z masłem.
Do masy dolać mleko i syrop klonowy. Wymieszać (ciasto jest dość suche, dlatego można pougniatać drewnianą łyżką, by wszystko dokładnie się połączyło).
Piekarnik nagrzać do 200 st. C.
Na blachę rozłożyć papier do pieczenia i na nim układać ciasteczka: wilgotnymi dłońmi uformować z masy małą kulkę, położyć ją na papierze i spłaszczyć, by powstało kółko o grubości kilku mm. 
Między ciasteczkami należy pozostawić 2 cm przerwy, gdyż podczas pieczenia urosną. 
Piec około 5-6 min w 200 st C. Warto je doglądać, gdyż pod koniec pieczenia łatwo mogą się spalić.
W tym czasie przygotować drugi papier z ciasteczkami.
Upieczone wyjąć i chwilę odczekać (około 1 min), aż stwardnieją. Włożyć następną turę.
Postępować w ten sposób do wykończenia masy.

Smacznego!

8 komentarzy:

ewwwa pisze...

Bardzo podoba mi się Twój blog!:) Na pewno będę często zaglądać:)

Świetnie wyglądają te ciasteczka! Na pewno je zrobię bo aktualnie przechodzę przez "fazę" ciasteczek owsianych:) Lubie dodać sobie do nich suszona śliwkę, rodzynki lub orzeszki:)

Pozdrawiam!:)

Atria C. pisze...

Jestem u Ciebie pierwszy raz i bardzo mi się podoba!:)

Z syropem klonowym zawsze mi jakoś nie po drodze, ale muszę w końcu wrzucić do koszyka zakupowego!

Póki co, chyba może być miód, ale nie będzie takiego fajnego aromatu, prawda?

Przepis zapisuję!

Kubełek Smakowy pisze...

Cudowne, chrupiące, złociste. Uwielbiam owsiane wypieki!

Justyna pisze...

Ewwwa,
rodzynki i orzeszki to też super sprawa, tylko ja bym je rozdrobniła wcześniej na mniejsze kawałki. Ciasteczka są bardzo cienkie, dlatego nie wiem, czy tak duże kawałki nie zepsułyby pożądanego efektu.
Daj później znać jak Ci wyszły, a zdjęcie wyślij na maila ;-)

Atria C.,
ja też zawsze stroniłam od syropu klonowego, ale w tych ciasteczkach nie może go zabraknąć! Miód jednak nie da tego smaku. I wierz mi - nie wszyscy wierzą mi, że to jest syrop klonowy! ;-)
Zapraszam częściej!

Movielicious pisze...

chyba skuszę się na te ciasteczka, bo bardzo lubię wszystkie owsiane!
i myślę, że nieźle osłodzą zimne dni :))
pozdrawiam ciepło!!!

Justyna pisze...

Maa-k,
zachęcam do upieczenia. Jak szybciutko je upieczesz, tak szybciutko je zjesz ;-)
Daj znać!

ERROR 404 pisze...

Wyglądają jak moje ulubione ciasteczka ze sklepu z żywnością ekologiczną :)

bryssska pisze...

właśnie je podjadam, bo zakupiłam je dziś w Ikei, są boskie, ale muszę je wypróbować w domu. Czy pozwolisz że skorzystam z twojego przepisu, a potem umieszczę go na swoim blogu ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...